Úvod 9 Psychologie 9 Deprese, splín a svépomoc: Co mohu sama proti své depresi udělat?

Deprese, splín a svépomoc: Co mohu sama proti své depresi udělat?

14.03.2022 | Psychologie, Zdraví

Pokud trpíte depresí, zapojit se do samoléčby může být velký krok. Ochota pomoct sám sobě ukazuje, že si v podstatě věříte – i když si toho v mnoha okamžicích nevšimnete. Také to ukazuje, že se chcete o sebe starat. Rádi bychom vás podpořili těmito pěti tipy, jak si pomoci při depresi a splínu sám/sama. Doporučená opatření vám mohou pomoci, abyste sami našli cestu zpět ke kvalitnějšímu životu. Produkty, které vám pomohou při úzkostech a na podporu duševního zdraví najdete na nyní v akci na www.laffe.cz

1) Být v kontaktu

Mnoho lidí, kteří jsou v depresi, se stáhne do sebe. Nemáte náladu na
aktivitu nebo konverzaci. Abyste si pomohli ze svého útočiště, můžete si
dát předsevzetí, že se dnes spojíte s někým z okruhu vašich přátel nebo
rodiny. Nemusí to být návštěva nebo hovor, ale klidně postačí hlasová
zpráva nebo SMS.

2) Udělejte si laskavost

Během depresivní fáze mnoho lidí zapomíná, co se jim vlastně líbí.
Zamyslete se tedy nad třemi věcmi, kterými byste dnes pro sebe mohli
udělat něco dobrého. Může to být lahodné jídlo, váš oblíbený film,
kniha nebo píseň, kterou jste nějakou dobu neslyšeli. Vyberte si jednu věc
a vědomě ji nechte dělat dobře.

3) Buďte aktivní

Co vás bavilo, než přišla deprese? Které aktivity byly „vaše“? „Být aktivní“
neznamená chodit běhat. Jde o aktivity, které se hodí k vaší povaze –
možná je to nákupní horečka, návštěva kavárny či kina nebo poker. I zde
se zamyslete nad třemi vhodnými aktivitami a naplánujte si alespoň jednu z
nich do svého každodenního života během následujících tří dnů.

4) Sledujte své myšlenky

Mnoho lidí trpí během deprese opakujícími se nepříjemnými myšlenkami.
Zkuste pět minut pozorovat své myšlenky, třeba hned po přečtení tohoto
článku. To znamená, že si jich všímáte a snažíte se na ně nereagovat.
Prostě je nepřetáčíte. Může se stát, že svou hlavu přistihnete, že znovu a
znovu vyvrhujete stejné nebo podobné myšlenky. Sledování svých
myšlenek tímto způsobem vám pomáhá distancovat se od nich. To vytváří
méně nepříjemných pocitů.

5) Sledujte své pocity

Stejně jako jste se obrátili ke svým myšlenkám, můžete totéž udělat se
svými pocity. Emoce mohou být ohromující. Někdy máme pocit, že jsme jim
byli bezmocně vydáni na milost a nemilost, jako by nás zaplavila vlna. Ale
kdo je tu vlastně kým přejížděn? Pokuste se objevit, že ve vás je
„pozorovatel“, který si toho pocitu všímá. Můžete být svědky toho, jak
pocity přicházejí a odcházejí. Cvičte a experimentujte s identifikací více s
„pozorovatelem“ než s pocitem. Pomocí této techniky můžete postupně
získat duševní stabilitu. Zde najdete další informace o tom, jak můžete
využít nepříjemné pocity pro vás.

Cesta z deprese: svépomoc v každodenním životě

Pokud mluvíte s ostatními o své náladě, pravděpodobně jste již dostali
nějaké tipy. Jak se ale dokážete motivovat k jeho realizaci? Zkuste každý
den udělat něco, čím si pomůžete. Můžete si například naplánovat
příjemnou aktivitu každý druhý den, zavolat příteli jednou týdně, řekněme
každé pondělí a dopřát si každý večer. Udělejte si také z pozorování svých
myšlenek a pocitů každodenního společníka. Můžete si nastavit časové
úseky, ve kterých budete pozorovat obzvlášť pečlivě, například prvních
deset minut po probuzení.

Krok za krokem

Je velmi důležité, abyste se nepřetěžovali. Pokud si toho naberete příliš
mnoho, riskujete, že to nezvládnete a budete se cítit frustrovaní. V
nejhorším případě byste se pak mohli svépomoci „projektu“ úplně vzdát.
Například místo plánování celodenního výletu se můžete na půl hodiny
projít. Zatím nekontaktujte lidi, se kterými jsou často konflikty, ale hledejte
kontakt na někoho, kdo vás určitě podpoří. Nesnažte se pozorovat své
myšlenky a pocity celý den, ale jen pár minut – ale velmi koncentrovaně.

Vaše nálada se tak může postupně zlepšovat. Buďte k sobě trpěliví a
hodní.

Pomoc v praxi:

Oklamejte svůj mozek pouhými třemi písmeny

Někdy nás náš vlastní jazyk ovlivňuje, aniž bychom si to uvědomovali.
Jedno slovo, které často používáme, je slovo „ale“. „Chci jít na
narozeninovou oslavu, ale jsem moc smutný.“ V této větě vám depresivní
nálada zakazuje věnovat se jakékoli pozitivní činnosti. Zkuste nahradit
slovo „ale“ za „a“.
Cvičební pokyny: Napište si tři důvody, které vám brání být aktivnější,
pečovat o své vztahy a dělat si dobře.

1. Chci být aktivnější, ale…
2. Chtěl bych se častěji setkávat s přáteli/rodinou, ale…
3. Chci si udělat něco dobrého, ale…

Poté zapište stejné věty znovu s „a“ místo „ale“. Nyní si znovu přečtěte
klauzule „a“. Mějte na paměti, že ve skutečnosti můžete dělat věci a
zároveň být v depresi. Změnou jazyka můžete ve skutečnosti vyvolat vnitřní
změnu.

Co dál?

  • Podívejte se na webinář o duševním zdraví ZDE.
  • Kupte si bylinky a vitamíny, které vám pomohou k harmonii ZDE. 

Zdroj : HelloBetter

doporučujeme

Podobné příspěvky

Hormonální rovnováha a menopauza: Jaké hormony nás ovlivňují a jak ji získat?

Hormonální rovnováha a menopauza: Jaké hormony nás ovlivňují a jak ji získat?

Ženské pohlavní hormony ovlivňují mnoho procesů v ženském těle. Je pro ně
přirozené kolísání, které odpovídá za normální průběh menstruačního cyklu a pak také
přechodu – menopauzy. Avšak narušení těchto přirozených procesů může být spojeno
s výraznými obtížemi. Možností, jakým způsobem se tyto procesy mohou narušit je mnoho.
Může za tím být zhoršující se životní prostředí, nekvalitní spánek a tím narušení
cirkadiánního rytmu, ale také nezdravé stravování a stres.

6 tipů, jak být krásná, zdravá a přitažlivá

6 tipů, jak být krásná, zdravá a přitažlivá

Ptáte se, proč být krásná, zdravá a přitažlivá? To je jednoduché – krása vychází zevnitř, pokud si dovolíte být krásná i když nejste dokonalá, lidé si vás budou vážit a oceňovat vás. Nestačí být přitažlivá pouze pro muže, ale také pro sebe.

Domácí recept: Kontryhelová ústní voda

Domácí recept: Kontryhelová ústní voda

Vytvořte si domácí ústní vody s tinkturou z kontryhele, která pomáhá při zánětech a zastavuje krvácení. Recept připravila naše spřátelená Radka Kořenářka, tak doufáme, že jej využijete a bude vám ku prospěchu dlouhá léta. 🙂

7 tipů, jak na jarní detox

7 tipů, jak na jarní detox

arní detoxikace má opodstatněnou úlohu v našem životě. Jaro s sebou přináší příležitost v podobě očisty organismu, příroda se probouzí a rostliny obsahují spoustu prospěšných látek. Naše tělo se umí samo zbavit velké části škodlivin, které v něm zůstávají po konzumaci nezdravého jídla, alkoholu či po kouření, přesto potřebuje naši pomoc. Sepsali jsme pro vás jednoduché tipy, které snadno zařadíte do svého života a budete se cítit lépe.

Nespavost a co na ni pomáhá?

Nespavost a co na ni pomáhá?

Nespavostí trpí zejména ženy v menopauze, ale také ženy a muži po určitém věku, kdy se začínají měnit hormonální hladiny v těle.
Od věku kolem 50 let má mnoho lidí více poruch spánku. Ženy mají častěji než muži potíže s usínáním nebo spánkem. Každý, kdo špatně spí třikrát týdně déle než tři měsíce, by měl vyhledat lékařskou pomoc. Chronická insomnie (nespavost) totiž může organismus velmi zatěžovat a způsobit psychické i fyzické komplikace a zhoršovat různé choroby.

Nejčtenější

Sledujte nás

Pin It on Pinterest