Úvod 9 Gynekologie 9 Perimenopauza a vše, na co jste se chtěli zeptat

Perimenopauza a vše, na co jste se chtěli zeptat

1.11.2021 | Gynekologie, Perimenopauza, Poradenství, Poradna pro menopauzu, Zdraví

Kde se menopauza bere? Jak již název “perimenopauza” naznačuje, jedná se dobu před menopauzou, kdy naše tělo přirozeně přechází do menopauzy a pomalu se ukončují reprodukční léta. Perimenopauza je tedy pozvolná proměna našeho těla. Premenopauzou je pak označováno reprodukční období ženy. Koukněte se na produkty, které pomáhají v premenopauze. 

Perimenopauza začíná u žen v různém věku. Někdo si všimne okolo 40. let nepravidelné menstruace nebo jiných známek postupu k menopauze. Některé ženy ji ale mohou zaznamenat již okolo 35. roku.

Úroveň estrogenu – hlavního ženského hormonu – v této době v našem těle dynamicky kolísá nahoru a dolu – hormonální rovnováha je tedy velmi důležitá. Doba menstruačního cyklu se může měnit a dokonce je možné zaznamenat příznaky podobné menopauze, jako jsou návaly horka, problémy se spánkem a vaginální suchost. K dispozici jsou léčby, které tyto příznaky zmírňují.

Jakmile projdeme 12 po sobě jdoucích měsíců bez menstruace, oficiálně jsme dosáhli menopauzy a období perimenopauzy je u konce.

Jaké jsou příznaky menopauzy?

Během premenopauzy v našem těle probíhají změny. Některé jsou příjemnější a některé méně příjemné. Můžeme pozorovat:

  1. Nepravidelnou menstruaci: Ovulace se stává nepředvídatelnější, doba mezi menstruacemi může být delší nebo kratší, tok může být lehký až těžký a některá období můžete přeskočit. Pokud máte trvalou změnu délky menstruačního cyklu o sedm a více dní, můžete být na začátku perimenopauzy. Pokud máte mezi jednotlivými menstruacemi prostor 60 dní a více, pravděpodobně jste v pozdní perimenopauze. Nicméně hormonální rovnováhu můžete snadno ovlivnit a mít pravidelnou menstruaci delší dobu – zkuste například tinkturu z kontryhele.

  2. Návaly horka a problémy se spánkem: Návaly horka jsou v tomto období poměrně běžné. Intenzita, délka a frekvence se liší. Problémy se spánkem jsou často způsobeny návaly horka nebo nočním pocením, ale někdy se spánek stává nepředvídatelným i bez nich. Pomoci si můžete tinkturou z jeřabiny a nebo červeného jetele.

  3. Změny nálad: Během perimenopauzy se mohou objevit změny nálady, podrážděnost nebo zvýšené riziko deprese. Příčinou těchto příznaků může být narušení spánku spojené s návaly horka. Pro klidný spánek doporučujeme Good Night BIO – nápoj z kozlíku lékařského.  Změny nálady mohou být ale také způsobeny faktory, které nesouvisejí s hormonálními změnami perimenopauzy.

  4. Nízká lubrikace, zvýšené riziko infekcí a inkontinence: Když se hladiny estrogenu sníží, vaše vaginální tkáně mohou ztratit lubrikaci a pružnost, což způsobí bolestivý styk. Nízký estrogen může také způsobit, že budete zranitelnější vůči močovým nebo vaginálním infekcím. Ztráta tkání může přispět k úniku moči. Pokud trpíte suchostí, i bylinky mají sílu vám pomoci – na tento příznak jsme vyvinuly Vitalium WOMAN – tinkturu ze dvou bylin pro ženy.

  5. Snížení plodnosti: Jak se ovulace stává nepravidelnou, vaše schopnost otěhotnět klesá. Nicméně, pokud máte menstruaci, těhotenství je stále možné.

  6. Změny sexuálních funkcí: Během perimenopauzy se může změnit sexuální vzrušení a touha. To se děje i mužům koukněte se na párový bylinný balíček.

  7. Odvápnění kostí: S klesající hladinou estrogenu se začnou odvápňovat kosti rychleji, což zvyšuje riziko osteoporózy – onemocnění, které způsobuje křehké kosti.

  8. Změna hladiny cholesterolu: Klesající hladina estrogenu může vést k nepříznivým změnám hladiny cholesterolu v krvi.

Kdy je potřeba navštívit lékaře?

Některé ženy nepociťují natolik závažné příznaky perimenopauzy, že by vyžadovaly návštěvu lékaře a tolerují je. Některé však k lékaři zajdou. Příznaky mohou být jemné a přicházejí postupně, možná si zpočátku ani neuvědomíte, že jsou všechny spojeny se stejnou věcí – hormonálními výkyvy přechodu v menopauze.

Pokud máte příznaky, které zasahují do vašeho života nebo pohody, jako jsou návaly horka, změny nálad nebo změny sexuálních funkcí, které se vás týkají, doporučujeme navštívit svého lékaře.

Kde se perimenopauza bere?

Jak procházíte perimenopauzou, produkce estrogenu a progesteronu, klíčových ženských hormonů, ve vašem těle stoupá a klesá. Mnoho změn, ke kterým dochází během perimenopauzy, je důsledkem poklesu estrogenu.

Rizikové faktory

Menopauza je normální životní fáze. U některých žen se však může objevit dříve než u jiných. Ačkoli to není vždy přesvědčivé, některé důkazy naznačují, že určité faktory mohou zvýšit pravděpodobnost, že začnete s perimenopauzou v dřívějším věku, Tyto příznaky jsou:

Kouření: nástup menopauzy nastává o 1 až 2 roky dříve u žen, které kouří, než u žen, které nekouří.

Rodinná historie: ženy s rodinnou anamnézou rané menopauzy se mohou s časnou menopauzou setkat také

Léčba rakoviny: léčba rakoviny pomocí chemoterapie nebo pánevní radiační terapie je spojena s časnou menopauzou.

Hysterektomie: Hysterektomie, která vám odstraní dělohu, ale ne vaječníky, obvykle nezpůsobuje menopauzu. Přestože již nemáte menstruaci, vaše vaječníky špatně produkují estrogen. Taková operace však může způsobit, že menopauza nastane dříve, než je průměr. Pokud máte jeden vaječník odstraněný, může zbývající vaječník přestat fungovat dříve, než se očekávalo.

Komplikace:

Nepravidelná menstruace je charakteristickým znakem perimenopauzy. Většinu času je to normální a není se čeho obávat. Navštivte svého lékaře, pokud:

  • Krvácení je extrémně silné – měníte tampony nebo vložky každou hodinu nebo dvě po dobu dvou nebo více hodin

  • Krvácení trvá déle než sedm dní

  • Mezi menstruacemi dochází ke krvácení

  • Období se pravidelně dělí s méně než 21denním odstupem

Příznaky, jako jsou tyto, mohou znamenat problém s reprodukčním systémem, který vyžaduje diagnostiku a léčbu.

Převzato a přeloženo ze stránky: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/perimenopause/symptoms-causes/syc-20354666?p=1

Ing. Irena Marešová

V Laffe.cz mám na starost marketing. Také tvořím příspěvky na sociální sítě, kreslím a pěstuji pokojové rostliny. Myslím si, že příroda je velmi důležitá, můžeme ji čerpat pro svůj prospěch a také se z ní hodně učit.

doporučujeme

Podobné příspěvky

Jak střevo chrání plíce osa střevo-plíce tzv. cross-talk?

Jak střevo chrání plíce osa střevo-plíce tzv. cross-talk?

Vzhledem k tomu, že střevní mikrobiom komunikuje s mikrobiomem plic, může orální intervence ovlivnit infekce dýchacích cest. Zdá se Vám to zvláštní? Dobré jablíčko - Střevní bakterie lze krmit stravou s vysokým obsahem vlákniny. Vzniká tak více mastných kyselin s...

5 způsobů, jak posílit svůj imunitní systém

5 způsobů, jak posílit svůj imunitní systém

Přinášíme vám vědecky podložené tipy pro rychlé a účinné posílení imunitního systému. Například meditace může snížit stres, který může vyvolat zánět, a tím pádem také způsobit, že nebudete náchylnější k onemocnění.

Pokud jde o boj s viry, klíčová jsou každodenní opatření, jako je časté mytí rukou a vyhýbání se nemocným lidem. Ale odborníci říkají, že posílení imunitního systému vám může také poskytnout udržení zdravého těla. Zde je pět chytrých kroků, které můžete nyní přidat do svého seznamu úkolů.

Obranyschopnost je otázkou správné výživy – velký přehled vitamínů a minerálů

Obranyschopnost je otázkou správné výživy – velký přehled vitamínů a minerálů

Silná obranyschopnost je především otázkou správné výživy. Proto první tip pro silný a zdravý imunitní systém zní: Jezte vyváženou
stravu. Ano, svým způsobem jde o klišé, ale ruku na srdce, kdo se stravuje vyváženým způsobem? Běžný den mnoho lidí vypadá asi nějak takto: k snídani čokoládový croissant, k obědu rychlovka a po práci třeba burger, špagety nebo chlebíček. To rozhodně není vyvážená strava a vašemu tělu to moc nepřidá.

Jak na Vánoce nepřibrat?

Jak na Vánoce nepřibrat?

Vánoce jsou často spjaty s jídlem. A často s tím, které naší postavě příliš nepřeje. Ale neznamená to, že si Vánoce ani tak nemůžeme užít s dobrým jídlem. Určitě můžeme. Jen je dobré se držet pár pravidel. Mezi ně patří to, abychom jedli pravidelně. Nevynechávejte zbytečně snídaní, protože jste večer předtím snědli více než obvykle. Tělo bude ve zbytečném stresu a bude si dělat zásoby a ukládat vše na horší časy.

“Happy in bed” aneb milování není cíl, ale cesta

“Happy in bed” aneb milování není cíl, ale cesta

Dnešní doba nás vede k čím dál tím větší rychlosti, která nám však často není přirozená, ba naopak náš vlastní rytmus by byl mnohem pomalejší, ale okolnosti nás pohánějí neustále vpřed. Spěcháme v práci, při jídle, v předávání informací, při odpočinku a bohužel i v intimních chvílích s partnerem.

Nejčtenější

Sledujte nás

Pin It on Pinterest