Úvod 9 Cvičení a pohyb 9 Menopauza: Jak na zdravý životní styl a hubnutí? Díl 1

Menopauza: Jak na zdravý životní styl a hubnutí? Díl 1

18.10.2021 | Cvičení a pohyb, Krása, Poradenství, Poradna pro menopauzu, Zdraví

Důležitým milníkem v životě ženy, spojený se změnou postavy, tělesné kompozice a psychiky, je bezesporu začátek dospělosti, tedy konec puberty, těhotenství, kojení a menopauza. Změnu postavy většinou doprovází přibírání na váze, tedy nabírání tělesného tuku. Namísto „žádoucích partií“, kde by chtěla přibrat snad každá žena (prsa a v dnešní době moderní, naducaný zadeček), se však často tuk usazuje v oblasti bříška, bůčků, špíčků na zádech pod podprsenkou, „madel lásky“, stehen a zadečku. Příčinou takového usazování v partiích, kde to zrovna nechceme, protože je to neestetické, je změna hormonální rovnováhy. Jak nastavit hormonální rovnováhu? Koukněte se na BIO produkty, které vám mohou pomoci. Také jedním z nejproblematičtějších období v tomto směru je menopauza a s ní spojené nabírání tuku celkově.

Co s tím?

Především teď zevšeobecním a napíšu zde základní pravidlo pro všechny, bez ohledu na věk. Žádná žena, žádná co znám, není 100 % spokojená se svou postavou. Buď je moc hubená nebo moc tlustá nebo má tlusté to a ono… Nutně potřebuje zhubnout nebo zpevnit nebo vyrýsovat (včetně mě samotné). Vlastně je dobře, že to nikdy nebude na 100 %, protože zdravý životní styl a péče o sebe je celoživotní proces, který nikdy nekončí. Vlasy si také pravidelně myjete a staráte se o ně, stejně tak o nehty, pokožku těla a pleť – taky se pravidelně koupete a čistíte si zuby. Jasně, můžete občas vynechat nebo zapomenout – ale čím jste starší, tím je to víc vidět, že? Stejně je to s naším tělem.

Zdravý životní styl nemůže být pořád a stále jenom o hubnutí. Hubnutí by mělo být určitou fází, etapou našeho života. Můžete si pomoci nastartováním metabolismu, ale nelze celý život hubnout a držet redukční dietu, to je nesmysl. Cílem člověka je užívat si života, mít ze života dobrý pocit. Jídlo a pohyb je k tomu prostředek, přirozená součást lidského života – nikoli trest a sebetýrání. Mějme rádi dobré jídlo, pohyb a sport.

A můžeme na to jít chytře, chytřeji než v mládí. A jak?

Co se týče stravy – nejen během menopauzy si volte si kvalitní potraviny. Vaše tělo je jako auto – pokud mu budete dávat dobré palivo, pravidelný servis a budete se starat o to, aby bylo umyté a čisté uvnitř i zvnějšku, bude dobře fungovat a vypadat skvěle.

Kvalita potravin, které jíte, je zásadní.

Omezte nebo volte co nejméně průmyslově zpracované potraviny, ideální je kupovat suroviny a jídlo si připravit samy doma.

V jídelníčku je stěžejní mít především kvalitní zdroje bílkovin, protože ty jsou součástí svalové hmoty, enzymů, hormonů a také imunitních buněk. Dopřejte si živočišné bílkoviny v podobě

  • kvalitních druhů masa, přednost dávejte rybám a masu bílému,
  • pravidelně jezte vejce,
  • z mléčných výrobků upřednostňujte tvaroh, riccotu, cottage, řecký jogurt nebo skyr a zakysané mléčné výrobky,
  • nezapomeňte na rostlinné bílkoviny v podobě vysokoproteinových druhů jako je quinoa nebo rýže natural, můžete zkusit skvěle stravitelné jáhly nebo si dopřát luštěniny jako je čočka nebo fazole.

Bílkovin byste měli mít v jídelníčku min. 1,3 gramu na kg vaší tělesné hmotnosti, a to každý den.

Co se týče tuků v jídelníčku – nebojte se jich.

Tuky potřebujete ke stavbě a tím správné funkci vašich buněk – je to stejné, jako kdybyste vašemu autu nedaly olej. V tucích jsou také rozpustné, tím pádem pro tělo stravitelné, stěžejní vitaminy – vit. A, D, E a K. tedy vitaminy krásy a vitality. Pokud potřebujete doplnit vitamíny, zkuste vitamíny ve spreji. Z tuků upřednostňujte a do jídelníčku vědomě každý den zařazujte především tuky rostlinné a používejte je výhradně „za studena“ – avokádo, lněný olej, olivový a řepkový olej jsou ty nejlepší druhy. Z živočišných tuků jezte pravidelně ryby nebo rybí tuk kvůli zdravotně stěžejním omega-3 tukům. Omega 3 mastné kyseliny můžete doplnit i díky Laffe omega 3. Na vaření používejte máslo nebo sádlo (případně k tepelné úpravě určený řepkový olej). Slunečnicový olej zahoďte.

Hlavně to prosím vás nevzdávejte! Ať už dnes vypadáte jakkoli, máte 60 kg nebo 120 kg, jste v jakékoli životní či finanční situaci, myslíte si, že nemáte dost času/pevné vůle/máte zdravotní omezení – vždycky je čas a prostor s tím něco dělat. My vám v tom v LAFFE budeme pomáhat.

Jak naložit s cukrem a jaké jsou další zásady zdravého životního stylu? Tomu se budeme věnovat v příštím článku.

 

Ing. Radka Burdychová, Ph.D., MBA

Jedná se o 1. díl článku Menopauza: Jak na zdravý životní styl a hubnutí?  Díl 2 najdete zde – zveřejněno bude 25.10.

Ing. Radka Burdychová, MBA

Radka je ředitelkou a jednatelkou vzdělávací společnost NutriAcademy, s.r.o. Organizuje rekvalifikační a vzdělávací kurzy společnosti, které profesně zastřešuje a je jejich odborným garantem.

doporučujeme

Podobné příspěvky

Hormonální rovnováha a menopauza: Jaké hormony nás ovlivňují a jak ji získat?

Hormonální rovnováha a menopauza: Jaké hormony nás ovlivňují a jak ji získat?

Ženské pohlavní hormony ovlivňují mnoho procesů v ženském těle. Je pro ně
přirozené kolísání, které odpovídá za normální průběh menstruačního cyklu a pak také
přechodu – menopauzy. Avšak narušení těchto přirozených procesů může být spojeno
s výraznými obtížemi. Možností, jakým způsobem se tyto procesy mohou narušit je mnoho.
Může za tím být zhoršující se životní prostředí, nekvalitní spánek a tím narušení
cirkadiánního rytmu, ale také nezdravé stravování a stres.

Cítíte se „pod psa“? Zkuste změnit barvy, aneb jak barvy působí na psychologii člověka

Cítíte se „pod psa“? Zkuste změnit barvy, aneb jak barvy působí na psychologii člověka

Dle odborníků, módních poradců a stylistů nás barvy ovlivňují jak fyzicky tak psychicky. Jak tedy využít barev v našem šatníku pro svůj prospěch?

Správně zvolené barvy mohou být silnou zbraní ve Vašich rukou. Už v roce 1903 získal profesor Nils Finsen Nobelovu cenu za medicínu, když prokázal, že barevná chvění, která procházejí lidským tělem, v něm mohou vyvolat výrazné reakce.

Vždy si předem promyslete, v jakém oboru pracujete a jak chcete na ostatní působit. Barvy působí na všechny a můžete s nimi ovlivnit atmosféru ve svůj prospěch. Barva vás může zkrášlit, podtrhnout vaši osobnost, vyjádřit vaše postavení.

6 tipů, jak být krásná, zdravá a přitažlivá

6 tipů, jak být krásná, zdravá a přitažlivá

Ptáte se, proč být krásná, zdravá a přitažlivá? To je jednoduché – krása vychází zevnitř, pokud si dovolíte být krásná i když nejste dokonalá, lidé si vás budou vážit a oceňovat vás. Nestačí být přitažlivá pouze pro muže, ale také pro sebe.

Deprese, splín a svépomoc: Co mohu sama proti své depresi udělat?

Deprese, splín a svépomoc: Co mohu sama proti své depresi udělat?

Pokud trpíte depresí, zapojit se do samoléčby může být velký krok. Ochota pomoct sám sobě ukazuje, že si v podstatě věříte – i když si toho v mnoha okamžicích nevšimnete. Také to ukazuje, že se chcete o sebe starat. Rádi bychom vás podpořili těmito pěti tipy, jak si pomoci při depresi a splínu sám/sama. Doporučená opatření vám mohou pomoci, abyste sami našli cestu zpět ke kvalitnějšímu životu.

Domácí recept: Kontryhelová ústní voda

Domácí recept: Kontryhelová ústní voda

Vytvořte si domácí ústní vody s tinkturou z kontryhele, která pomáhá při zánětech a zastavuje krvácení. Recept připravila naše spřátelená Radka Kořenářka, tak doufáme, že jej využijete a bude vám ku prospěchu dlouhá léta. 🙂

Nejčtenější

Sledujte nás

Pin It on Pinterest