Úvod 9 Cvičení a pohyb 9 Menopauza: Jak na zdravý životní styl a hubnutí? Díl 1

Menopauza: Jak na zdravý životní styl a hubnutí? Díl 1

18.10.2021 | Cvičení a pohyb, Krása, Poradenství, Poradna pro menopauzu, Zdraví

Důležitým milníkem v životě ženy, spojený se změnou postavy, tělesné kompozice a psychiky, je bezesporu začátek dospělosti, tedy konec puberty, těhotenství, kojení a menopauza. Změnu postavy většinou doprovází přibírání na váze, tedy nabírání tělesného tuku. Namísto „žádoucích partií“, kde by chtěla přibrat snad každá žena (prsa a v dnešní době moderní, naducaný zadeček), se však často tuk usazuje v oblasti bříška, bůčků, špíčků na zádech pod podprsenkou, „madel lásky“, stehen a zadečku. Příčinou takového usazování v partiích, kde to zrovna nechceme, protože je to neestetické, je změna hormonální rovnováhy. Jak nastavit hormonální rovnováhu? Koukněte se na BIO produkty, které vám mohou pomoci. Také jedním z nejproblematičtějších období v tomto směru je menopauza a s ní spojené nabírání tuku celkově.

Co s tím?

Především teď zevšeobecním a napíšu zde základní pravidlo pro všechny, bez ohledu na věk. Žádná žena, žádná co znám, není 100 % spokojená se svou postavou. Buď je moc hubená nebo moc tlustá nebo má tlusté to a ono… Nutně potřebuje zhubnout nebo zpevnit nebo vyrýsovat (včetně mě samotné). Vlastně je dobře, že to nikdy nebude na 100 %, protože zdravý životní styl a péče o sebe je celoživotní proces, který nikdy nekončí. Vlasy si také pravidelně myjete a staráte se o ně, stejně tak o nehty, pokožku těla a pleť – taky se pravidelně koupete a čistíte si zuby. Jasně, můžete občas vynechat nebo zapomenout – ale čím jste starší, tím je to víc vidět, že? Stejně je to s naším tělem.

Zdravý životní styl nemůže být pořád a stále jenom o hubnutí. Hubnutí by mělo být určitou fází, etapou našeho života. Můžete si pomoci nastartováním metabolismu, ale nelze celý život hubnout a držet redukční dietu, to je nesmysl. Cílem člověka je užívat si života, mít ze života dobrý pocit. Jídlo a pohyb je k tomu prostředek, přirozená součást lidského života – nikoli trest a sebetýrání. Mějme rádi dobré jídlo, pohyb a sport.

A můžeme na to jít chytře, chytřeji než v mládí. A jak?

Co se týče stravy – nejen během menopauzy si volte si kvalitní potraviny. Vaše tělo je jako auto – pokud mu budete dávat dobré palivo, pravidelný servis a budete se starat o to, aby bylo umyté a čisté uvnitř i zvnějšku, bude dobře fungovat a vypadat skvěle.

Kvalita potravin, které jíte, je zásadní.

Omezte nebo volte co nejméně průmyslově zpracované potraviny, ideální je kupovat suroviny a jídlo si připravit samy doma.

V jídelníčku je stěžejní mít především kvalitní zdroje bílkovin, protože ty jsou součástí svalové hmoty, enzymů, hormonů a také imunitních buněk. Dopřejte si živočišné bílkoviny v podobě

  • kvalitních druhů masa, přednost dávejte rybám a masu bílému,
  • pravidelně jezte vejce,
  • z mléčných výrobků upřednostňujte tvaroh, riccotu, cottage, řecký jogurt nebo skyr a zakysané mléčné výrobky,
  • nezapomeňte na rostlinné bílkoviny v podobě vysokoproteinových druhů jako je quinoa nebo rýže natural, můžete zkusit skvěle stravitelné jáhly nebo si dopřát luštěniny jako je čočka nebo fazole.

Bílkovin byste měli mít v jídelníčku min. 1,3 gramu na kg vaší tělesné hmotnosti, a to každý den.

Co se týče tuků v jídelníčku – nebojte se jich.

Tuky potřebujete ke stavbě a tím správné funkci vašich buněk – je to stejné, jako kdybyste vašemu autu nedaly olej. V tucích jsou také rozpustné, tím pádem pro tělo stravitelné, stěžejní vitaminy – vit. A, D, E a K. tedy vitaminy krásy a vitality. Pokud potřebujete doplnit vitamíny, zkuste vitamíny ve spreji. Z tuků upřednostňujte a do jídelníčku vědomě každý den zařazujte především tuky rostlinné a používejte je výhradně „za studena“ – avokádo, lněný olej, olivový a řepkový olej jsou ty nejlepší druhy. Z živočišných tuků jezte pravidelně ryby nebo rybí tuk kvůli zdravotně stěžejním omega-3 tukům. Omega 3 mastné kyseliny můžete doplnit i díky Laffe omega 3. Na vaření používejte máslo nebo sádlo (případně k tepelné úpravě určený řepkový olej). Slunečnicový olej zahoďte.

Hlavně to prosím vás nevzdávejte! Ať už dnes vypadáte jakkoli, máte 60 kg nebo 120 kg, jste v jakékoli životní či finanční situaci, myslíte si, že nemáte dost času/pevné vůle/máte zdravotní omezení – vždycky je čas a prostor s tím něco dělat. My vám v tom v LAFFE budeme pomáhat.

Jak naložit s cukrem a jaké jsou další zásady zdravého životního stylu? Tomu se budeme věnovat v příštím článku.

 

Ing. Radka Burdychová, Ph.D., MBA

Jedná se o 1. díl článku Menopauza: Jak na zdravý životní styl a hubnutí?  Díl 2 najdete zde – zveřejněno bude 25.10.

Ing. Radka Burdychová, MBA

Radka je ředitelkou a jednatelkou vzdělávací společnost NutriAcademy, s.r.o. Organizuje rekvalifikační a vzdělávací kurzy společnosti, které profesně zastřešuje a je jejich odborným garantem.

doporučujeme

Podobné příspěvky

Jak střevo chrání plíce osa střevo-plíce tzv. cross-talk?

Jak střevo chrání plíce osa střevo-plíce tzv. cross-talk?

Vzhledem k tomu, že střevní mikrobiom komunikuje s mikrobiomem plic, může orální intervence ovlivnit infekce dýchacích cest. Zdá se Vám to zvláštní? Dobré jablíčko - Střevní bakterie lze krmit stravou s vysokým obsahem vlákniny. Vzniká tak více mastných kyselin s...

5 způsobů, jak posílit svůj imunitní systém

5 způsobů, jak posílit svůj imunitní systém

Přinášíme vám vědecky podložené tipy pro rychlé a účinné posílení imunitního systému. Například meditace může snížit stres, který může vyvolat zánět, a tím pádem také způsobit, že nebudete náchylnější k onemocnění.

Pokud jde o boj s viry, klíčová jsou každodenní opatření, jako je časté mytí rukou a vyhýbání se nemocným lidem. Ale odborníci říkají, že posílení imunitního systému vám může také poskytnout udržení zdravého těla. Zde je pět chytrých kroků, které můžete nyní přidat do svého seznamu úkolů.

Obranyschopnost je otázkou správné výživy – velký přehled vitamínů a minerálů

Obranyschopnost je otázkou správné výživy – velký přehled vitamínů a minerálů

Silná obranyschopnost je především otázkou správné výživy. Proto první tip pro silný a zdravý imunitní systém zní: Jezte vyváženou
stravu. Ano, svým způsobem jde o klišé, ale ruku na srdce, kdo se stravuje vyváženým způsobem? Běžný den mnoho lidí vypadá asi nějak takto: k snídani čokoládový croissant, k obědu rychlovka a po práci třeba burger, špagety nebo chlebíček. To rozhodně není vyvážená strava a vašemu tělu to moc nepřidá.

Jak na Vánoce nepřibrat?

Jak na Vánoce nepřibrat?

Vánoce jsou často spjaty s jídlem. A často s tím, které naší postavě příliš nepřeje. Ale neznamená to, že si Vánoce ani tak nemůžeme užít s dobrým jídlem. Určitě můžeme. Jen je dobré se držet pár pravidel. Mezi ně patří to, abychom jedli pravidelně. Nevynechávejte zbytečně snídaní, protože jste večer předtím snědli více než obvykle. Tělo bude ve zbytečném stresu a bude si dělat zásoby a ukládat vše na horší časy.

“Happy in bed” aneb milování není cíl, ale cesta

“Happy in bed” aneb milování není cíl, ale cesta

Dnešní doba nás vede k čím dál tím větší rychlosti, která nám však často není přirozená, ba naopak náš vlastní rytmus by byl mnohem pomalejší, ale okolnosti nás pohánějí neustále vpřed. Spěcháme v práci, při jídle, v předávání informací, při odpočinku a bohužel i v intimních chvílích s partnerem.

Nejčtenější

Sledujte nás

Pin It on Pinterest