Úvod 9 Zdraví 9 Jak střevo chrání plíce osa střevo-plíce tzv. cross-talk?

Jak střevo chrání plíce osa střevo-plíce tzv. cross-talk?

21.01.2022 | Zdraví

Vzhledem k tomu, že střevní mikrobiom komunikuje s mikrobiomem plic, může orální intervence ovlivnit infekce dýchacích cest.
Zdá se Vám to zvláštní?

Dobré jablíčko – Střevní bakterie lze krmit stravou s vysokým obsahem vlákniny. Vzniká tak více mastných kyselin s krátkým řetězcem, které podporují střevní sliznici a imunitní systém.

Více než 70 procent imunitních buněk se nachází ve střevě a více než 160 bakteriálních kmenů tělesného mikrobiomu podporuje interakci imunitních buněk. Střevo se v tomto ohledu významně podílí na obraně proti infekci. Rostoucí počet studií poskytuje důkazy o interakci mezi střevní flórou a plícemi ; tento „cross-talk“ je také známý jako osa střeva-plíce.
Střevní bakterie mohou mít potenciální účinky na plicní homeostázu. Patří mezi ně například mastné kyseliny s krátkým řetězcem, které dokážou stimulovat tvorbu protizánětlivých mediátorových látek .

Co jsou mastné kyseliny s krátkým řetězcem?
ve své struktuře obsahují méně než 6 atomů uhlíku. Jsou vyráběny střevními bakteriemi, které v tlustém střevě fermentují vlákninu přijatou stravou. Jsou hlavním zdrojem energie pro buňky, tvořící sliznici tlustého střeva.

Tyto mastné kyseliny s krátkým řetězcem slouží nejen jako palivo pro epiteliální buňky ve střevě, ale mají také významné fyziologické účinky. Fungují jako spojovací článek mezi mikrobiotou a imunitním systémem a hrají klíčovou roli při udržování slizniční imunity. Přestože studie zkoumající účinky těchto mastných kyselin v plicích jsou omezené, ve střevě se ukázalo, že jsou zásadní pro vytváření těsných spojení a stimulaci protizánětlivých mechanismů k udržení střevní homeostázy.

Složení stabilní střevní flóry má nezanedbatelný vliv na imunitu plic, řekl doktor Renz, bývalý prezident Německé společnosti pro alergologii a klinickou imunologii. Nyní se považuje za prokázané, že farmářské děti, které vyrůstají se zdravou smíšenou stravou obsahující vlákninu , vykazují nižší riziko astmatu, menší alergickou senzibilizaci a méně potravinových alergií. »Střevní mikrobiom slouží jako tréninkový partner imunitního systému po celý život. Pokud je ale v raném dětství dobře vycvičen, zlepšuje rozvoj tolerance.«

Jaké potraviny obsahují vysoké množství mastných kyseliny s krátkým řetězcem?
Inulin – tato látka je obsažena v artyčocích, česneku, pórku, cibuli, pšenici, žitě, chřestu, atd…
Fruktooligosacharidy – různé druhy ovoce,zeleniny, banány, cibule, česnek, chřest
Škrob – obilí, ječmen, rýže, fazole, zelené banány, luštěniny, brambory
Pektin – jablka, meruňky, mrkev, pomeranče,….
Arabinoxylan – obilná zrna – pšeničné otruby
Guarová guma – luštěniny(guarové boby)
Kyselina máselná – některé druhy sýrů, máslo nebo kravské mléko

Shrnutí: Potraviny s vysokým obsahem vlákniny (ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné výrobky) podporují produkci mastných kyselin s krátkým řetězcem.

Použité zdroje

Healthline.com
https://www.pharmazeutische-zeitung.de

doporučujeme

Podobné příspěvky

Hormonální rovnováha a menopauza: Jaké hormony nás ovlivňují a jak ji získat?

Hormonální rovnováha a menopauza: Jaké hormony nás ovlivňují a jak ji získat?

Ženské pohlavní hormony ovlivňují mnoho procesů v ženském těle. Je pro ně
přirozené kolísání, které odpovídá za normální průběh menstruačního cyklu a pak také
přechodu – menopauzy. Avšak narušení těchto přirozených procesů může být spojeno
s výraznými obtížemi. Možností, jakým způsobem se tyto procesy mohou narušit je mnoho.
Může za tím být zhoršující se životní prostředí, nekvalitní spánek a tím narušení
cirkadiánního rytmu, ale také nezdravé stravování a stres.

6 tipů, jak být krásná, zdravá a přitažlivá

6 tipů, jak být krásná, zdravá a přitažlivá

Ptáte se, proč být krásná, zdravá a přitažlivá? To je jednoduché – krása vychází zevnitř, pokud si dovolíte být krásná i když nejste dokonalá, lidé si vás budou vážit a oceňovat vás. Nestačí být přitažlivá pouze pro muže, ale také pro sebe.

Deprese, splín a svépomoc: Co mohu sama proti své depresi udělat?

Deprese, splín a svépomoc: Co mohu sama proti své depresi udělat?

Pokud trpíte depresí, zapojit se do samoléčby může být velký krok. Ochota pomoct sám sobě ukazuje, že si v podstatě věříte – i když si toho v mnoha okamžicích nevšimnete. Také to ukazuje, že se chcete o sebe starat. Rádi bychom vás podpořili těmito pěti tipy, jak si pomoci při depresi a splínu sám/sama. Doporučená opatření vám mohou pomoci, abyste sami našli cestu zpět ke kvalitnějšímu životu.

Domácí recept: Kontryhelová ústní voda

Domácí recept: Kontryhelová ústní voda

Vytvořte si domácí ústní vody s tinkturou z kontryhele, která pomáhá při zánětech a zastavuje krvácení. Recept připravila naše spřátelená Radka Kořenářka, tak doufáme, že jej využijete a bude vám ku prospěchu dlouhá léta. 🙂

7 tipů, jak na jarní detox

7 tipů, jak na jarní detox

arní detoxikace má opodstatněnou úlohu v našem životě. Jaro s sebou přináší příležitost v podobě očisty organismu, příroda se probouzí a rostliny obsahují spoustu prospěšných látek. Naše tělo se umí samo zbavit velké části škodlivin, které v něm zůstávají po konzumaci nezdravého jídla, alkoholu či po kouření, přesto potřebuje naši pomoc. Sepsali jsme pro vás jednoduché tipy, které snadno zařadíte do svého života a budete se cítit lépe.

Nejčtenější

Sledujte nás

Pin It on Pinterest